Ekonomi

Panama Kanalı’nı geçecek bir gemiye 2,4 milyon dolar ödendi

Dünyanın en yağışlı 5. ülkesi olan Panama, El Nino hava olayının da etkisiyle tarihinin en kötü kuraklığını yaşıyor. Kuraklığın Atlantik Okyanusu’nu Pasifik Okyanusu’na bağlayan Panama Kanalı’ndaki su seviyesini düşürmesi nedeniyle yüzlerce gemi karşılıklı geçiş için kıyı açıklarında bekliyor.

Kuraklık nedeniyle geçtiğimiz hafta sonuna kadar günlük geçiş sayısı 32 gemiyle sonlandırılırken; Panama Kanalı yetkilileri, kanaldan gemi geçişlerinin bir yıl daha durdurulacağını duyurdu. Panama Kanalı Yönetimi Müdür Yardımcısı Ilya Espino, eylül, ekim ve kasım aylarındaki yağışların kanal havzasındaki su seviyesini yükseltmemesi halinde geçiş kısıtlamasının uygulanacağını söyledi.

Ancak gemi geçiş kartları da karaborsaya düştü. Küresel nakliye şirketi Avance Gas Holdings’in son raporuna göre, Panama Kanalı İdaresi transit geçiş için açık artırmalar düzenliyor ve adı açıklanmayan bir şirket, son açık artırmada geçiş için rekor bir miktar ödedi. Kanalda standart geçiş fiyatı 400 bin dolar. Rapora göre adı açıklanmayan bir şirket, geçiş için tam 2,4 milyon doları feda etti. Avance Gas CEO’su Oystein Kalleklev açık artırmada tekliflerdeki artışı şöyle özetledi: “Teklifler ağustos başında 1 milyon dolar civarındaydı.

Daha sonra 2 milyon doları geçti. İki hafta önce bir şirket sahibi 2,4 milyon dolar ödedi.” Yılda yarım milyar tondan fazla kargonun taşındığı ve dünya gemi trafiğinin yüzde 6’sının elleçlendiği Panama Kanalı’nda en yüksek teklifleri genellikle sıvılaştırılmış petrol gazı veya sıvılaştırılmış doğal gaz taşıyan taşıyıcılar alıyor. Kalleklev, “Kuyruğu atlayabilirsiniz ancak bu son derece maliyetlidir” dedi. Normal ücreti de eklediğinizde gemilerinizi geçirmek için 3 milyon dolara yakın para ödüyorsunuz” dedi.

Kanaldaki tanker trafiğinin aksaması yaklaşık 170 ülkeyi ilgilendiriyor. Su seviyesinin azalması, armatörlerin kargo boyutlarında değişiklik yapmasına neden oldu ve bu da kaçınılmaz olarak nakliye fiyatlarında artışları beraberinde getirdi. ABD ve Çin ortasındaki spot kargo fiyatları artışlarla birlikte yüzde 36 oranında arttı. Geçen yıl kargo taşıyan 14 binden fazla tanker kanaldan geçti. Bu sayının bu yıl bu rakamın çok altına düşeceği kesin kabul ediliyor. Yapımına 1909 yılında başlanan kanalın maliyeti dönemin parasıyla 337 milyon dolara (bugünkü 7,3 milyar dolar) oldu.

harmancikhaber.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu